راهنمای کامل علائم خرابی رادیاتور خودرو
تشخیص بهموقع علائم خرابی رادیاتور خودرو برای جلوگیری از آسیب های جدی به موتور بسیار حیاتی است.
رادیاتور قلب سیستم خنک کننده خودرو شماست و وظیفه اش پایین نگه داشتن دمای موتور است.
اگر این قطعه حیاتی دچار مشکل شود، کل موتور در معرض خطر داغ شدن و سوختن واشر سرسیلندر قرار می گیرد که تعمیرات پرهزینه ای به دنبال خواهد داشت.

چین اتوپارت ارائه دهنده انواع لوازم یدکی خودروهای چینی بصورت همه روزه در خدمت تمام هوطنان عزیز می باشد.
علائم اصلی خرابی یا گرفتگی رادیاتور خودرو
علائم خرابی رادیاتور معمولاً به صورت واضح خود را نشان می دهند. توجه به این نشانه ها می تواند شما را از یک تعمیر اساسی و گران قیمت نجات دهد.
۱. داغ شدن بیش از حد موتور (بالا رفتن آمپر)
این شایع ترین و جدی ترین علامت است.
- نشانه ها: عقربه دماسنج (آمپر آب) در پشت آمپر به طور غیرعادی بالا می رود و به منطقه قرمز هشدار می رسد یا چراغ هشدار دمای موتور روشن می شود.
- توضیح: رادیاتور نمی تواند گرمای مایع خنک کننده را به اندازه کافی دفع کند (به دلیل گرفتگی، نشتی یا نقص عملکرد فن)، بنابراین دمای موتور به شدت افزایش می یابد.
۲. نشت مایع خنک کننده (ضد یخ/آب)
هرگونه کاهش مداوم در سطح مایع خنک کننده یا دیدن لکه های رنگی زیر خودرو، نشانه ای از نشت در سیستم است.
- نشانه ها: مشاهده لکه های سبز، صورتی، نارنجی یا زرد (بسته به نوع ضد یخ) زیر خودرو در هنگام توقف یا مشاهده شوره زدن اطراف رادیاتور، شلنگ ها یا اتصالات.
- توضیح: نشت می تواند از بدنه سوراخ شده رادیاتور، خرابی شلنگ ها، درب رادیاتور، یا حتی واشر سرسیلندر باشد.
۳. کاهش مداوم سطح مایع رادیاتور
اگر مجبورید به طور منظم و بیش از حد معمول مایع خنک کننده به سیستم اضافه کنید، حتی اگر نشتی واضحی نمی بینید، یک مشکل جدی وجود دارد.
- توضیح: ممکن است نشتی بسیار کوچکی وجود داشته باشد که مایع خنک کننده قبل از چکیدن روی زمین، بخار میشود (مثلاً نشتی در نقاط داغ موتور). همچنین می تواند نشانه ای از تبخیر بیش از حد به دلیل خرابی درپوش رادیاتور یا ورود مایع به محفظه احتراق باشد.
۴. تغییر رنگ یا آلودگی مایع خنک کننده
مایع خنک کننده سالم باید شفاف و با رنگ مشخص (معمولاً سبز، آبی یا قرمز/نارنجی) باشد.
- نشانه ها:
- تغییر رنگ به قهوه ای یا زنگ زده: نشان دهنده خوردگی و وجود زنگار درون سیستم است که میتواند لوله های رادیاتور را مسدود کند.
- وجود روغن در مایع خنک کننده (مخلوط شدن آب و روغن): نشانه ای بسیار خطرناک از سوختن واشر سرسیلندر است که به موتور آسیب جدی می رساند.
۵. عملکرد نامناسب بخاری کابین
بخاری خودرو گرمای خود را از مایع خنک کننده داغ موتور می گیرد.
- نشانه ها: خروج باد سرد از بخاری یا گرمای کم، به خصوص در زمان هایی که موتور باید گرم باشد.
- توضیح: گرفتگی رادیاتور یا کمبود مایع خنک کننده مانع از رسیدن مایع داغ به هسته بخاری می شود.
۶. خروج بخار یا بوی شیرین از کاپوت
- نشانه ها: خروج بخار زیاد از کاپوت (که اغلب در مرحله نهایی خرابی رادیاتور و جوش آوردن رخ می دهد) یا به مشام رسیدن بوی شیرین که بوی مشخص مایع ضد یخ است.
- توضیح: این بو نشان دهنده نشت و تبخیر مایع خنک کننده است.

اگر به دنبال اطلاعات در مورد علت کثیف شدن رادیاتور ماشین و علت زنگ زدن آب رادیاتور ماشین هستید ما به صورت کامل توضیح داده ایم.
دلایل اصلی خرابی رادیاتور خودرو
رادیاتور به مرور زمان و به دلایل مختلفی ممکن است دچار خرابی شود:
۱. گرفتگی داخلی (رسوب گیری)
استفاده از آب معمولی به جای مخلوط استاندارد ضد یخ/آب مقطر باعث ایجاد رسوبات معدنی (زنگار) و جرم در لوله های باریک رادیاتور می شود. این رسوبات جریان مایع خنک کننده را مختل کرده و باعث داغ شدن موتور می شود.
۲. خوردگی و پوسیدگی
لوله ها و مخازن رادیاتور (به ویژه در مدلهای قدیمی تر) به دلیل تماس دائمی با مایع خنک کننده (خصوصاً اگر ضد یخ با کیفیت و استاندارد استفاده نشود) دچار خوردگی و زنگ زدگی داخلی می شوند که در نهایت منجر به نشتی می شود.
۳. آسیب فیزیکی
رادیاتور در جلوی خودرو قرار دارد و در معرض آسیب های بیرونی مانند برخورد سنگ، شن، حشرات یا باله های خم شده در اثر شستشوی نامناسب یا ضربه است که می تواند سوراخ یا ترک ایجاد کند.
۴. خرابی درب رادیاتور
درب رادیاتور وظیفه مهم تنظیم فشار سیستم خنک کننده را دارد. اگر فنر یا واشر آن خراب شود، سیستم نمی تواند فشار کافی را حفظ کند. در نتیجه، مایع خنک کننده زودتر از موعد به جوش می آید و تبخیر می شود، یا نشت از درپوش رخ می دهد.

سوالات متداول در مورد خرابی رادیاتور خودرو
۱. اگر موتور داغ کرد (جوش آورد)، چه کاری باید انجام دهم؟
- جواب: فورا خودرو را در یک محل امن متوقف کنید.
- موتور را خاموش نکنید اگر فن در حال کار است. اگر فن کار نمی کند، موتور را خاموش کنید.
- به هیچ وجه درپوش رادیاتور را باز نکنید تا زمانی که موتور کاملاً خنک شود (حداقل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه). باز کردن درپوش در زمان داغی، باعث پاشش شدید مایع داغ و خطر سوختگی جدی می شود.
- پس از خنک شدن، سطح مایع را بررسی و در صورت نیاز با احتیاط مایع خنک کننده اضافه کنید و به نزدیک ترین تعمیرگاه بروید.
۲. آیا می توان با نشت جزئی رادیاتور رانندگی کرد؟
- جواب: خیر. نشت جزئی به سرعت می تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود و باعث کاهش سطح مایع و داغ شدن موتور شود. ادامه رانندگی با رادیاتور معیوب، خطر سوختن واشر سرسیلندر و آسیب دائمی به موتور را به شدت افزایش می دهد. باید در اسرع وقت نشت را رفع کنید.
۳. آیا گرفتگی رادیاتور قابل رفع است یا باید تعویض شود؟
- جواب: گرفتگی جزئی ممکن است با شستشو و رسوب زدایی توسط مکانیک یا رادیاتورساز حرفه ای برطرف شود. با این حال، اگر گرفتگی شدید باشد، یا رادیاتور دچار خوردگی و نشتی داخلی شده باشد، تعویض کامل ضروری است.
۴. برای جلوگیری از خرابی رادیاتور چه کنیم؟
- جواب:
- استفاده از مخلوط ضد یخ/آب مقطر استاندارد در تمام فصول سال. (ضد یخ علاوه بر جلوگیری از یخ زدگی، از زنگ زدگی و خوردگی نیز جلوگیری می کند).
- بررسی منظم سطح مایع خنک کننده.
- شستشوی رادیاتور و تعویض مایع خنک کننده در فواصل زمانی توصیه شده توسط سازنده خودرو.
- بازرسی دوره ای شلنگ ها و درپوش رادیاتور از نظر فرسودگی و نشتی.
چین اتوپارت به عنوان نمایندگی قطعات جک ، نمایندگی قطعات گریت وال و نمایندگی قطعات لیفان به صورت همه روزه در خدمت شما هموطنان عزیز می باشد.

نظر بدهید