چگونه ارتفاع ماشین یا خودرو را افزایش دهیم؟ (راهنمای جامع، مزایا و معایب)
آیا از ساییده شدن کف ماشینتان در دست انداز ها خسته شده اید؟
یا شاید به دنبال تبدیل خودروی خود به یک غول آفرود هستید؟
افزایش ارتفاع خودرو (که اصطلاحاً به آن ارتفاع زدن مثبت هم می گویند) یکی از رایج ترین تغییراتی است که رانندگان، به خصوص در مسیر های ناهموار یا برای بهبود ظاهر خودرو، انجام می دهند.
اما این کار چگونه انجام می شود و چه تأثیری بر عملکرد خودرو دارد؟
در این مقاله، روش های استاندارد و تخصصی افزایش ارتفاع، مزایا و معایب هرکدام را به شما معرفی می کنیم تا تصمیمی آگاهانه بگیرید.

چین اتوپارت ارائه دهنده انواع لوازم یدکی خودروهای چینی بصورت همه روزه در خدمت تمام هوطنان عزیز می باشد.
چرا باید ارتفاع ماشین را افزایش دهیم؟
قبل از شروع، خوب است بدانید چرا رانندگان به سراغ افزایش ارتفاع می روند:
- عبور آسان تر از موانع: جلوگیری از برخورد کف خودرو با سرعت گیر ها، چاله ها و ناهمواری های جاده.
- عملکرد بهتر در آفرود: افزایش فاصله از سطح زمین برای عبور از مسیرهای سنگلاخی، گِل و شیب های تند (به خصوص در خودرو های شاسیبلند و پیکاپ).
- حمل بار سنگین: در خودروهایی که دائماً با بار سنگین سر و کار دارند، افزایش ارتفاع عقب خودرو از خوابیدن فنر ها جلوگیری می کند.
- زیبایی و ظاهر اسپرت: ایجاد ظاهری متفاوت و عضلانی تر برای خودرو.
روش های اصلی افزایش ارتفاع ماشین
برای افزایش ارتفاع، معمولاً تغییراتی در سیستم تعلیق یا بدنه خودرو اعمال می شود.
در اینجا رایج ترین و مؤثر ترین روش ها آمده است:
۱. تعویض یا تقویت فنرها و کمک فنر ها
این روش، پایه ای ترین راهکار برای افزایش ارتفاع سیستم تعلیق است.
- فنر های بلند تر یا قوی تر: فنر های فابریک را با فنر های بلند تر (با تعداد حلقه های بیشتر) یا فنر های با سختی بالاتر جایگزین می کنند. این کار باعث می شود خودرو در حالت عادی بالاتر قرار بگیرد.
- بلوک های تنظیم ارتفاع (اسپیسر): در برخی خودرو ها، قطعاتی پلاستیکی یا فلزی (معمولاً از جنس پلی اورتان) بین فنر و نشیمنگاه آن (یا بالای کمک فنر) قرار می دهند تا فاصله بین شاسی و محور چرخ ها بیشتر شود. این روش معمولاً ارزان و قابل برگشت است.
۲. استفاده از میله های چرخشی
این روش در برخی پیکاپ ها و SUV های قدیمی تر که سیستم تعلیق آن ها از میله های چرخشی استفاده می کند، کاربرد دارد.
- تنظیم مهره ها: با سفت یا شل کردن مهره های تنظیم میله های چرخشی، می توان ارتفاع خودرو را به راحتی بالا یا پایین برد. این روش سریع و کم هزینه است، اما معمولاً فقط ارتفاع جلو را تغییر می دهد و ممکن است روی کیفیت سواری تأثیر بگذارد.
۳. سیستم تعلیق بادی
یکی از پیشرفته ترین روش ها، استفاده از سیستم تعلیق بادی یا پنوماتیک است.
- کیسه های هوا: در این سیستم، به جای فنرهای سنتی، کیسه های هوا یا بالشتک های بادی نصب می شود که با فشار هوا کار می کنند.
- قابلیت تنظیم در حین رانندگی: راننده می تواند با استفاده از یک کمپرسور و سنسورها، ارتفاع خودرو را به صورت الکترونیکی و دلخواه (حتی در حین حرکت) تنظیم کند. این روش گران است، اما بهترین کیفیت سواری و انعطاف پذیری را ارائه می دهد.
۴. سیستم تعلیق هیدرولیک
این سیستم نیز مشابه تعلیق بادی، امکان تنظیم ارتفاع را فراهم می کند، اما به جای هوا از فشار روغن هیدرولیک استفاده می شود.
این سیستم ها بیشتر در خودرو های لوکس و مسابقه ای دیده می شوند و هزینه نصب بالایی دارند.
۵. افزایش ارتفاع با تغییر لاستیک (استفاده از لاستیک های بزرگتر)
اگرچه این روش مستقیماً سیستم تعلیق را تغییر نمی دهد، اما قطر کلی چرخ را افزایش داده و در نتیجه، فاصله کف خودرو از زمین بیشتر می شود.
- لاستیک های پهن تر و قطورتر: استفاده از تایرهایی با دیواره بلندتر و قطر بیشتر، می تواند چند سانتی متر به ارتفاع کلی اضافه کند. نکته: حتماً مطمئن شوید که لاستیک جدید به بدنه یا گلگیر ها گیر نکند و محاسبات فنی (مانند تأثیر بر کیلومتر شمار) را در نظر بگیرید.

اگر به دنبال اطلاعات در مورد تفاوت شمع پایه بلند و کوتاه و معایب بالا بردن دور موتور هستید ما به صورت کامل توضیح داده ایم.
مزایا و معایب افزایش ارتفاع ماشین
هر تغییری در مشخصات فنی خودرو، مزایا و معایب خاص خود را دارد که باید قبل از اقدام، آن ها را بررسی کنید.
| ویژگی | ✅ مزایا | ❌ معایب |
| عملکرد | عبور راحت تر از مسیر های ناهموار و موانع جاده ای. | کاهش پایداری و هندلینگ (به دلیل بالا رفتن مرکز ثقل، به خصوص در سرعت های بالا و پیچ ها). |
| ایمنی و فنی | بهبود عملکرد در آفرود و جلوگیری از آسیب به زیربندی. | افزایش مصرف سوخت (به دلیل تغییر آیرودینامیک و وزن احتمالی). |
| فنی | امکان حمل بار سنگین تر بدون خوابیدن عقب خودرو. | فشار بیشتر به قطعات تعلیق (مانند کمک فنر ها، بوش ها و جلوبندی، در صورت عدم نصب صحیح). |
| اقتصادی | – | هزینه بالا (به خصوص در سیستم های بادی و هیدرولیک). |
نکات مهم و توصیههای تخصصی
- استاندارد و ایمنی: هرگز از روش های غیر اصولی مانند بریدن فنر ها یا گرم کردن آن ها استفاده نکنید. این کار می تواند ایمنی شما را به شدت به خطر بیندازد و منجر به شکستگی قطعات شود.
- تنظیم زاویه چرخ ها (اَلانْجمنت): پس از هرگونه تغییر عمده در ارتفاع، حتماً زوایای چرخ ها (کمبر، کستر و تو) باید توسط متخصص تنظیم مجدد شود. در غیر این صورت، لاستیک سایی و کاهش پایداری شدید اتفاق می افتد.
- انتخاب درست: برای خودروهای آفرودی (مثل پاترول و لندکروز)، استفاده از کیت های افزایش ارتفاع سیستم تعلیق (Suspension Lift Kits) که شامل فنرها و کمک فنر های قوی تر است، بهترین گزینه است. برای خودرو های شهری که فقط به کمی افزایش ارتفاع نیاز دارند، اسپیسر ها می توانند کافی باشند.
- مشاوره با متخصص: به دلیل حساسیت سیستم تعلیق و تأثیر مستقیم آن بر ایمنی، همیشه کار افزایش ارتفاع را به مکانیک های مجرب و متخصص در تیونینگ و سیستم تعلیق بسپارید.
چین اتوپارت به عنوان نمایندگی قطعات جک ، نمایندگی قطعات گریت وال و نمایندگی قطعات لیفان به صورت همه روزه در خدمت شما هموطنان عزیز می باشد.

نظر بدهید