خطرات پنهان: عوارض روشن كردن ماشين با هل دادن
روشن کردن خودرو با هل دادن، یا به اصطلاح کلاچ پرانی، یک راهکار قدیمی است که اغلب در مواجهه با باتری خالی یا مشکل استارت استفاده می شود.
در حالی که این روش ممکن است در شرایط اضطراری به کار آید، اما می تواند آسیب های جدی و پرهزینه ای را به قطعات حساس خودروهای مدرن وارد کند.
در این مقاله به بررسی عوارض و خطرات پنهان روشن کردن خودرو با هل دادن می پردازیم.

چین اتوپارت ارائه دهنده انواع لوازم یدکی خودروهای چینی بصورت همه روزه در خدمت تمام هوطنان عزیز می باشد.
۱. آسیب های جدی به کاتالیزور و محیط زیست
یکی از مهم ترین و پرهزینه ترین آسیب های این روش، متوجه مبدل کاتالیست (کاتالیزور) خودرو است.
- تزریق سوخت خام: هنگامی که خودرو با هل دادن روشن نمی شود، یا موتور به سختی شروع به کار می کند، حجم زیادی از سوخت خام (نسوخته) به دلیل نامنظم بودن جرقه و احتراق ناقص، وارد سیستم اگزوز می شود.
- داغ شدن بیش از حد کاتالیزور: این سوخت خام وارد شده به کاتالیزور می رسد و در آنجا می سوزد. دمای بالای ناشی از سوختن سوخت خام می تواند دمای کاتالیزور را به شدت افزایش دهد و باعث ذوب شدن و تخریب ساختار داخلی آن شود. تعویض کاتالیزور یکی از تعمیرات بسیار پرهزینه در خودروهای امروزی است.
۲. فشار ناگهانی به تسمه تایم و قطعات موتور
روشن کردن خودرو با هل دادن، به ویژه در دنده های پایین و با سرعت کم، شوک مکانیکی ناگهانی به موتور وارد می کند.
- فشار روی تسمه تایم: این شوک می تواند فشار زیادی به تسمه تایم یا زنجیر تایم وارد کند. در خودرو هایی که تسمه تایم ضعیف یا فرسوده دارند، این فشار ناگهانی ممکن است باعث رد کردن تایم یا حتی پاره شدن تسمه شود.
- برخورد سوپاپ ها: در صورت رد کردن یا پاره شدن تسمه تایم، تنظیم زمان بندی سوپاپ ها و پیستون ها به هم می خورد و احتمال برخورد سوپاپ ها با پیستون وجود دارد که منجر به آسیب های بسیار سنگین به سرسیلندر و موتور می شود.

اگر به دنبال اطلاعات در مورد آموزش استفاده از برف پاک کن عقب ماشین و هل دادن ماشین باطری خوابیده هستید ما به صورت کامل توضیح داده ایم.
۳. آسیب به سیستم کلاچ و گیربکس
بخش انتقال قدرت نیز از آسیب های این روش در امان نیست.
- ساییدگی دیسک و صفحه کلاچ: در لحظه ای که کلاچ را رها می کنید تا موتور درگیر شود، یک سایش ناگهانی و شدید بین دیسک و صفحه کلاچ رخ می دهد. تکرار این فرآیند عمر مفید دیسک و صفحه را به شدت کاهش می دهد و باعث داغ شدن و تاب برداشتن آن می شود.
- فشار روی گیربکس: شوک ناگهانی به گیربکس، به ویژه به چرخ دنده ها و اجزای داخلی، فشار مضاعف وارد می کند و در بلند مدت می تواند باعث آسیب به بلبرینگ ها و دنده ها شود.
۴. خطرات در خودرو های اتوماتیک و مدرن
خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک یا موتور های دارای سیستم های پیچیده انژکتوری، به هیچ عنوان نباید با هل دادن روشن شوند.
- گیربکس اتوماتیک: روشن کردن خودرو های اتوماتیک با هل دادن می تواند آسیب های جبران ناپذیری به صفحات داخلی گیربکس (توربین) وارد کند، زیرا روغن گیربکس (واسکازین) به درستی پمپ نمی شود و فشار لازم برای درگیر شدن کلاچ ها وجود ندارد.
- سیستم انژکتور و کامپیوتر (ECU): روشن شدن ناگهانی موتور با ولتاژ پایین باتری یا درگیری مکانیکی غیرعادی، می تواند سیگنال های اشتباهی به کامپیوتر خودرو (ECU) ارسال کند یا به سنسور های حساس مانند سنسور دور موتور آسیب بزند.

راهکار صحیح جایگزین
به جای ریسک آسیب های پر هزینه، بهتر است در مواجهه با روشن نشدن خودرو به دلیل باتری خالی، از روش باتری به باتری (با استفاده از کابل و یک خودروی دیگر) استفاده کنید.
اگر مشکل از استارتر یا قطعات دیگر است، بهترین راهکار تماس با امداد خودرو و حمل آن به تعمیرگاه متخصص برای عیب یابی دقیق است.
چین اتوپارت به عنوان نمایندگی قطعات جک ، نمایندگی قطعات گریت وال و نمایندگی قطعات لیفان به صورت همه روزه در خدمت شما هموطنان عزیز می باشد.

نظر بدهید