تفاوت روغن گیربکس و واسکازین
پست شده در دانستنی روز

تفاوت روغن گیربکس و واسکازین

تفاوت روغن گیربکس و واسکازین چیست؟ راهنمای جامع برای سلامت جعبه‌ دنده

اگر به تازگی با اصطلاحات مربوط به نگهداری خودرو آشنا شده‌ اید، احتمالاً با نام‌ هایی مانند روغن گیربکس، روغن جعبه دنده و واسکازین مواجه شده‌ اید.

سؤال رایجی که در ذهن بسیاری از رانندگان شکل می‌ گیرد این است که تفاوت روغن گیربکس و واسکازین چیست؟ و آیا اینها محصولات متفاوتی هستند یا خیر.

پاسخ کوتاه و صریح این است: روغن گیربکس و واسکازین در واقع نام‌ های مختلفی برای یک محصول هستند که کاربرد یکسانی در خودرو دارند.

در این مقاله، این موضوع را به طور کامل بررسی می‌ کنیم تا هر گونه ابهامی در مورد این روان‌ کار حیاتی از بین برود و دقیقاً بدانید که چه زمانی و از چه روغنی باید استفاده کنید.

تفاوت روغن گیربکس و واسکازین
تفاوت روغن گیربکس و واسکازین

چین اتوپارت ارائه دهنده انواع لوازم یدکی خودروهای چینی بصورت همه روزه در خدمت تمام هوطنان عزیز می باشد.

آیا روغن گیربکس و واسکازین یکی هستند؟

در اکثر موارد، بله. واسکازین کلمه‌ ای با ریشه روسی است که به مرور زمان وارد زبان فارسی شده و در فرهنگ عامه به عنوان مترادف روغن جعبه دنده یا روغن گیربکس شناخته می‌ شود.

نام مصطلح ریشه زبانی کاربرد فنی
واسکازین روسی نام عامیانه و رایج در ایران
روغن گیربکس فارسی/انگلیسی (Gear Oil) نام رسمی و فنی
روغن دنده فارسی نام تخصصی‌تر

بنابراین، از نظر عملکرد، هیچ تفاوتی بین روغن گیربکس و واسکازین وجود ندارد.

هر دوی این اصطلاحات به روغنی اشاره دارند که برای روانکاری چرخ‌دنده‌ ها و قطعات متحرک درون جعبه‌ دنده (گیربکس) و دیفرانسیل خودرو استفاده می‌ شوند.

چرا این ابهام برای روغن گیربکس و واسکازین به وجود می‌ آید؟ تفاوت در کجاست؟

در حالی که روغن گیربکس و واسکازین یک چیز هستند، ابهام و تفاوت اصلی در واقع مربوط به نوع گیربکس است که برای آن روغن استفاده می‌ شود:

۱. واسکازین (MTF): روغن گیربکس‌ های دستی

در گذشته و در میان مردم، اصطلاح واسکازین بیشتر برای اشاره به روغن‌ های غلیظ‌ تر و سنگین‌ تر مخصوص گیربکس‌ های دستی (Manual Transmission Fluid – MTF) استفاده می‌ شد.

  • ویژگی: غلظت (ویسکوزیته) بالاتر برای تحمل فشار شدید بین چرخ‌ دنده‌ ها.

  • استاندارد رایج: API GL-4 و API GL-5.

۲. روغن گیربکس (ATF): روغن گیربکس‌ های اتوماتیک

اصطلاح روغن گیربکس یا در موارد تخصصی‌ تر ATF (Automatic Transmission Fluid) بیشتر برای روغن‌ های مخصوص گیربکس‌ های اتوماتیک به کار می‌ رود.

  • ویژگی: رقیق‌ تر است و علاوه بر روانکاری، وظیفه انتقال قدرت هیدرولیکی برای تعویض دنده و خنک‌ کاری را نیز بر عهده دارد.

  • استاندارد رایج: دکسرون (Dexron)، مرکن (Mercon) و استاندارد های اختصاصی سازندگان.

نتیجه‌ گیری اصلی: تفاوت در واقع بین روغن گیربکس دستی (واسکازین) و روغن گیربکس اتوماتیک (ATF) است، نه بین کلمات روغن گیربکس و واسکازین.

تفاوت‌ های مهم روغن دنده دستی و اتوماتیک

شناخت این تفاوت‌ ها حیاتی است؛ زیرا استفاده از روغن اشتباه می‌ تواند به سرعت گیربکس شما را نابود کند:

ویژگی روغن دنده دستی (واسکازین / MTF) روغن دنده اتوماتیک (ATF)
ویسکوزیته (غلظت) بالا، معمولاً در گریدهای ۸۰W-۹۰ تا ۸۵W-۱۴۰ پایین و رقیق، شبیه به روغن موتور
عملکرد اصلی روانکاری چرخ‌دنده‌ های درگیر زیر فشار بالا (EP) روانکاری، انتقال قدرت هیدرولیکی، خنک‌ کاری
افزودنی‌ها دارای افزودنی‌ های فشار شدید (EP) برای محافظت از دنده‌ ها دارای افزودنی‌ های اصلاح‌ کننده اصطکاک برای کلاچ‌ ها و نوار های ترمز
رنگ رایج معمولاً کهربایی (زرد روشن) یا گاهی تیره معمولاً قرمز یا صورتی روشن

چرا غلظت (ویسکوزیته) روغن دنده دستی بالاتر است؟

در گیربکس دستی، چرخ‌ دنده‌ ها به صورت فیزیکی با یکدیگر درگیر می‌ شوند و در نقاط تماس، فشارهای بسیار بالایی ایجاد می‌ شود.

واسکازین با ویسکوزیته بالاتر، لایه محافظ ضخیم‌ تری ایجاد می‌ کند که از ساییدگی فلز به فلز در این شرایط سخت جلوگیری می‌ کند.

اهمیت حیاتی انتخاب و تعویض صحیح

مهم نیست که شما از کلمه واسکازین استفاده می‌ کنید یا روغن گیربکس؛ آنچه اهمیت دارد این است که:

  1. نوع روغن را درست انتخاب کنید: هرگز روغن گیربکس دستی را در گیربکس اتوماتیک و بالعکس استفاده نکنید. همیشه به دفترچه راهنمای خودرو و استاندارد های تعیین شده (مثل API GL-4 یا Dexron VI) مراجعه کنید.

  2. تعویض به موقع: روغن گیربکس مانند روغن موتور عمر مفید دارد و با گذشت زمان، افزودنی‌ های آن از بین رفته و آلوده به براده‌ های فلزی می‌ شود. تعویض به موقع (طبق توصیه‌ های سازنده) سلامت جعبه‌ دنده شما را تضمین می‌ کند.

هشدار: سخت جا رفتن دنده، صد ای زوزه از گیربکس و گرم شدن بیش از حد جعبه‌ دنده، همگی می‌ توانند نشانه‌ هایی از کاهش سطح یا پایین آمدن کیفیت واسکازین باشند.

غلظت (ویسکوزیته) روغن دنده دستی
غلظت (ویسکوزیته) روغن دنده دستی

اگر به دنبال اطلاعات در مورد روغن گرایل و تشخیص فیلتر روغن تقلبی هستید ما آن ها را به صورت کامل توضیح داده ایم.

سوالات متداول در مورد روغن گیربکس

۱. واسکازین را کجا استفاده می‌ کنند؟

واسکازین یا روغن گیربکس در جعبه‌ دنده (گیربکس) و دیفرانسیل خودرو (سیستم انتقال نیروی انتهایی) استفاده می‌ شود.

۲. آیا می‌توان روغن موتور را به جای روغن گیربکس استفاده کرد؟

خیر، تحت هیچ شرایطی! روغن موتور برای دمای موتور و روغن گیربکس برای فشار شدید دنده‌ ها طراحی شده است. استفاده از روغن موتور در گیربکس باعث خرابی سریع قطعات می‌ شود.

۳. زمان تعویض واسکازین چقدر است؟

معمولاً برای گیربکس‌ های دستی بین ۵۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر و برای گیربکس‌ های اتوماتیک بین ۳۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ کیلومتر توصیه می‌ شود. حتماً توصیه‌ های سازنده خودرو را دنبال کنید.

چین اتوپارت به عنوان نمایندگی قطعات جک ، نمایندگی قطعات گریت وال و نمایندگی قطعات لیفان به صورت همه روزه در خدمت شما هموطنان عزیز می باشد.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button